Rijschoolhouders rekenen op kentering in lessen met automaat

De automatische transmissie rukt op in Nederland. Vorig jaar was bijna 51 procent van de nieuw geregistreerde personenwagens voorzien van een automaat, terwijl dat tien jaar geleden slechts 20 procent was. Rijschoolhouders rekenen op een vergelijkbare kentering binnen hun branche. Nog voor het einde van het decennium zullen de meesten afrijden in een auto met automaat, zo is de verwachting. 

Het verhaal moge inmiddels bekend zijn; volledig elektrische auto’s, voertuigen met plug-inhybride aandrijflijn en hybride-modellen hebben een steeds groter aandeel in het aantal registraties van nieuwe personenwagens, dit jaar zelfs al 53 procent. De gemeenschappelijke deler is dat je in deze auto’s niet hoeft te schakelen. Afgezien van de Porsche Taycan hebben elektrische auto’s überhaupt geen versnellingsbak, terwijl de hybride-voertuigen vrijwel zonder uitzondering voorzien zijn van een automaat.

Ook steeds meer personenauto’s met brandstofmotor zijn voorzien van een automaat. Bij de benzinemodellen was dat vorig jaar zo’n 36 procent, bij diesels een kleine 60 procent. Bovag en RAI wijzen naar de vergrijzing van de bevolking als een van de achterliggende oorzaken. Oudere bestuurders zouden vaker voor een automaat kiezen. Daarnaast is er verbruikswinst te behalen, stellen de brancheverenigingen, hetgeen gunstig is voor de nieuwprijs.

Elektrisch maakt nieuwsgierig

Bij het Zuid-Hollandse Lady Rijles, die zoals de naam doet vermoeden naast gewone rijlessen ook lessen speciaal voor vrouwen aanbiedt, zien ze een aantal motivaties voor rijlessen met een automaat.

“Vaak hebben mensen van familie en vrienden gehoord dat je voor het rijbewijs voor een auto met automaat minder lessen nodig hebt. In de praktijk pakt dit vaak anders uit. Weer een andere groep heeft lessen in een voertuig met handbak geprobeerd, maar vond dat uiteindelijk te moeilijk. De derde groep zien diegene met een beperking die eenvoudigweg op een auto met automaat aangewezen zijn.”

Paul Wemer, eigenaar van Verkeersschool Nelen, ziet iets vergelijkbaars. “Vroeger waren het inderdaad alleen de leerlingen die veel moeite hadden met het besturen van een schakelauto. Ook nu zijn er nog best een hoop leerlingen die het totaalpakketje lastig vinden. Als je het schakelelement ertussenuit haalt, waardoor men zich beter op het overige kan concentreren, wordt de rest van de opleiding makkelijker geabsorbeerd.”

Daarnaast is er een groep die bewust voor in lessen in een elektrische auto kiest, waardoor ze per definitie niet hoeven te schakelen. Bij verkeersschool LIMA in Amsterdam hebben ze een Tesla Model 3 en hoewel er bij LIMA vrijwel zonder uitzondering aan expats wordt lesgegeven, zijn het bij de Tesla toch vooral Nederlanders met interesse in nieuwe technologie die aankloppen, aldus Geerling van Olst.

Newsletter

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte
van de leukste acties!

Altijd als eerst op de hoogte van het laatste nieuws en de leukste acties? Schijf je in voor de nieuwsbrief!

bookus

Volg een
proefles

Maak je liever eerst even kennis voor je start?
Vraag dan direct een proefles aan!